פירורי לחם - Breadcrumbs

ע"י שמול בתאריך 12/03/20 - 7.5 דק'

אתם נתקלים בהם עשרות אם לא מאות פעמים בכל יום, הם עוזרים לכם להתמצא ולנווט בקלות גם באתרים שלא ביקרתם בהם מעולם, ועדיין לא בטוח שהם מקבלים מספיק תשומת לב ואת הקרדיט הראוי. לפירורי לחם יש ערך עצום בשביל הגולש וכפועל יוצא מזה, יש להם השפעה חיובית על קידום האתר שלכם.

מה הם פירורי לחם?

"פירורי לחם" הוא הכינוי למעין תפריט היררכי שמופיע בד"כ בחלק העליון של העמוד ותפקידו לעזור לגולש להתמצא ולהבין היכן הוא נמצא בתוך ההיררכיה של האתר. מדובר בשורה של קישורים, כל אחד מהם הוא "פירור", שהראשון מבינם הוא קישור לדף הבית וה"פירור" האחרון הוא הדף הנוכחי.

צילום מסך של פירורי לחם מאתר Revzilla
ככה זה נראה: פירורי לחם באתר ציוד האופנועים האמריקאי Revzilla

הכתבה הבאה תסביר לכם כל מה שאתם צריכים לדעת על פירורי לחם: הערך לגולש מבחינת חויית משתמש, הערך למנועי חיפוש, ה"פרס" שמנועי חיפוש נותנים למי שמטמיע פירורי לחם וגם הצדדים הטכניים: איך מיישמים ובודקים הטמעה תקינה של פירורי לחם, איך משפרים את ה-UI של האלמנט הזה ועוד.

אגב, תהיתם על מקור השם "פירורי לחם"? קל. זוכרים את הסיפור המפורסם של האחרים גרים "הנזל וגרטל"? בעודם צועדים לעומק היער, השאירה אחריה גרטל שובל של פירורי לחם כדי שיוכלו למצוא את דרכם חזרה. מסתבר שכבר במאה ה-19 השתמשו בפירורי לחם כדי להתמצא!

פירורי לחם מייצרים חויית משתמש טובה יותר

יצא לכם פעם לעיין במפה המותקנת על עמוד ברחוב בזמן ביקור בעיר אחרת? מה העין שלכם תחפש מיד כשתתקרבו למפה כזו? כמובן שתרצו "להתאפס" ולהבין איפה אתם על המפה כדי לתכנן את המשך הדרך. ואכן בכל מפה כזו מופיע סמן בולט (בד"כ סיכה או עיגול אדום) עם כיתוב ברור: "אתה נמצא כאן".

סימון "אתה נמצא כאן" על גבי מפה
"אתה נמצא כאן" מתוך מפה של רשות הטבע והגנים

התחושה של תייר אבוד בעיר זרה זהה לתחושה של גולש שמגיע לדף באתר שלכם ורוצה להבין "איפה אני?". ובדיוק כאן נכנסים לפעולה פירורי לחם ועוזרים לגולש להבין לאן הוא הגיע, מה הקונטקסט של הדף שהוא נמצא בו - ובהמשך, לתכנן את "המשך הדרך" שלו באתר.

מתי משתמשים בפירורי לחם?

ככלל אצבע: תמיד. מה שטוב ועוזר לגולשים שלנו, טוב בשבילנו וגם גוגל מבין את זה ויודע לתת לזה במה בתוצאות החיפוש.

אם הבנו שהתכלית של פירורי הלחם היא לעזור לגולש להתמצא, אפשר להסיק שאתרים בעלי היררכיה שטוחה יחסית לא באמת זקוקים להצבה של פירורי לחם כי ההתמצאות בהם קלה בין כה וכה.

אלה דוגמאות למקרים בהם אין צורך בפירורי לחם:

  1. אתר שהוא דף אחד - כמו gmail למשל. שם אין באמת היררכיה ולכן השימוש בפירורי לחם מיותר.
  2. דף הבית - ככל שברור לגולש שהוא נמצא בדף הבית (וצריך להיות איש UX נורא כדי שהגולש לא יבין שהוא נמצא בדף הבית), אין צורך בפירורי לחם.
  3. דף נחיתה שהקמתם ואתם שולחים אליו טראפיק מקמפיין ממומן - במקרה כזה אתם רוצים לנתב את הגולש לפעולה הרצויה לכם (למשל: מילוי טופס, או שירים טלפון) ושלא יהיו לו מסיחים. מאותה סיבה שאין תפריט בדף נחיתה, גם אין צורך בפירורי לחם.
  4. אתרים בעלי היררכיה שטוחה. חשבו על אתר תדמית פשוט של בעל מקצוע - צבעי למשל, הכולל את הדפים הבאים: דף בית, גלריית עבודות, השירותים שלנו, אודות ודף צור קשר. זהו אתר שאין בו עומק וכל הדפים כנראה נגישים בין כה וכה מהתפריט ועל כן באמת שאין צורך בפירורי לחם.
  5. חושבים על עוד מקרים כאלה שלא מניתי כאן? רשמו לי בתגובות ואוסיף.

חשוב לציין שבמקרה הזה, המוסיף אינו גורע והוספה של פירורי לחם איפה שאין להם הרבה ערך לא תזיק, אלא עשויה רק להועיל. הפעילו שיקול דעת: אם אין להם ערך גבוה, פשוט העבירו אותם לתחתית העמוד.

פירורי לחם בגוגל

כשאנחנו עוסקים בקידום אתרים, אנחנו תמיד רואים לנגד עינינו את התמורה לפעולות שלנו במנועי החיפוש ובמיוחד בגוגל. פירורי לחם מסייעים לנו במאמצי הקידום בשלושה אופנים:

שיפור במיקומים בעקבות שיפור חוויית המשתמש

חוויית משתמש טובה יותר = משתמש מרוצה יותר = גוגל מרוצה יותר. ברמה הכי בסיסית, משתמש שממשיך לנווט באתר שלנו בזכות פירורי הלחם, או אפילו לא נוטש מיד כי אינו הבין לאן הגיע - משמע שאחוז הנטישה (bounce rate) מצטמצם, וזהו סיגנל לגוגל שהתוצאה שהציג (הדף שלנו) אכן הייתה רלוונטית לחיפוש.

הבלטה והתמצאות בדף תוצאות החיפוש

תוצאות של דפים עם פירורי לחם מוצגות בצורה מובלטת ומושכת יותר את העין מאשר תוצאה שבה אין כלל פירורי לחם. התצוגה הזו מאפשרת לגולש להבין "איפה אני נמצא" ולקבל קצת קונטקסט על התוצאה שהוא קיבל עוד לפני כניסה לדף. 

פירורי לחם בתוצאות חיפוש בשנת 2020 - צבע אפור
פירורי לחם בתוצאות חיפוש במרץ 2020

על מה הייתם נוטים ללחוץ יותר כשמולכם שתי תוצאות: אחת עם פירורי לחם והשניה עם שם הדומיין בלבד? כנראה שעל הראשונה...

הערה: גוגל משנה מעת לעת את התצוגה של השורות בדף תוצאות החיפוש. בעבר פירורי לחם היו מוצגים בצבע ירוק מעל הטייטל, היום הם בצבע אפור מתחת לטייטל - אבל בלי קשר לאופן התצוגה, תמיד תוצאה עם פירורי לחם תמשוך את עין הגולש יותר מאשר תוצאה בלי פירורי לחם.

עזרו לגוגל לעזור לכם

יש לזה אינסוף דוגמאות: החל מניהול נכון של תקציב זחילה, דרך שיגור מפות אתר וגם במקרה שבו אנו דנים: פירורי לחם. כשאתם מטמיעים סכמה של פירורי לחם באתר שלכם, אתם עוזרים לגוגל להבין את המבנה של האתר ואת היררכיית הדפים. המסקנה המתבקשת כאן היא שחשוב להגדיר פירורי לחם ברמת האתר כולו ולא רק ברמת דפים בודדים.

פירורי לחם - עשו ואל תעשו

  • הציבו את שורת פירורי הלחם מעל הפולד כדי שהגולש יוכל להיעזר בו. אם תציבו בתחתית הדף או באופן שהגולש יתקשה לאתר בסריקה מהירה של הדף, תאבדו את האפקט החיובי של הרכיב.
  • השתמשו בחצים בין פירורי הלחם כדי להמחיש לגולש את ההיררכיה. כל שאר הסימנים כמו נקודות, מקפים, לוכסנים וכד' יבלבלו את הגולש. השתמשו בצורה המוכרת ואל תקריבו שימושיות לטובת גחמות עיצוב.
  • הפירור הראשון לעולם יהיה דף הבית! הצורה השכיחה היא להשתמש במילה "בית" או "דף הבית" אולם אפשר להציב אייקון של בית או אפילו לוגו של העסק במקום.
  • אל תקשרו את הפירור האחרון! זכרו שאנחנו מדברים על אמצעי ניווט ואם תקשרו את הפירור האחרון (הוא העמוד הנוכחי), רק תבלבלו את הגולש. למה שיהיה קישור לדף בו אני נמצא ברגע זה?!
  • הכותרת של הדף והפירור האחרון צריכים להיות דומים בתוכן ככל האפשר כדי לייצר לגולש תחושה של ביטחון והרגשה של הבנה היכן הוא נמצא.
  • צרו בידול ויזואלי לפירור האחרון, למשל צבע שונה או הדגשה של הטקסט, כדי להדגיש שהגולש נמצא בדף הזה. ודאי יצא לכם להיתקל בפירורי לחם שבהם הפירור האחרון הוא הקטגוריה שבו הדף נמצא (גרוע) ולא הדף עצמו שבו הגולש נמצא (ככה צריך) - הדגשה באה לפתור את סימני השאלה האלה בדיוק ולהגיד לגולש, ממש כמו הסיכה האדומה על המפה: "אתה נמצא כאן".

הטמעת סכימת Breadcrumbs

כדי שגוגל ושאר מנועי החיפוש יוכלו לחלץ את פירורי הלחם מתוך הדפים באתר שלנו, הם מנחים אותנו להטמיע את פירורי הלחם על פי כללים מוסכמים שהבוטים שלהם יודעים לפענח - לזה אנחנו קוראים סכמה. הכללים המוסכמים האלה הם מעין "תקן" או פרוטוקול שמנוהל על ידי Schema.org ובלחיצה כאן תוכלו לצפות בתקן של סכימת פירורי הלחם. כמו רוב הגופים בעולם שקובעים תקינה, גם האתר של Schema.org אינו ידידותי יותר מדי למשתמש, בטח לא למשתמשים שאינם בעלי רקע טכני ועל כן גוגל הרימו את הכפפה וכותבים הסברים מעט יותר ידידותיים בנושא - כך למשל נראה ההסבר שלהם לגבי הטמעת סכמה של פירורי לחם.

גוגל מצפה שנטמיע סכמה של פירורי לחם בתוך כל דף בנוסף לאלמנט הנראה-לעין שאנחנו מציבים בשביל הגולש. כלומר, מדובר במעין קוד שמיועד לבוט של גוגל ולא נראה לעין הגולש. את הסכמה הנ"ל אפשר להטמיע במספר אופנים - המומלצת בינם, הן בעיניי והן ע"י גוגל, היא בפורמט ld+json. דוגמה לקוד כזה אפשר לראות בקוד המקור של הדף הנוכחי.

הייתם רוצים שאכתוב מדריך מקיף להטמעה של סכימת פירורי לחם? כתבו לי בתגובות.

בדיקת תקינות

אחרי שהצבתם פירורי לחם בדף בשביל הגולש, ואחרי שהטמעתם את הסכמה בקוד בשביל גוגל, בצעו בדיקה בעבור כל דף לפי הצ'קליסט הבא:

  1. האם מיקמתי את פירורי הלחם במקום גבוה בדף שבו הגולש יוכל להבחין ולהיעזר בהם? אם לא, האם יש סיבה טובה לכך שהצנעתי את האלמנט?
  2. האם ההיררכיה (=הפירורים) תואמים את ההיררכיה של הדף בין שאר דפי האתר?
  3. האם הפירור הראשון מקושר לדף הבית וכל שאר הפירורים מקושרים גם הם לקטגוריות המתאימות (לחצו על כל אחד מהם כדי לוודא)? האם הפירור האחרון אינו מקושר אלא רק טקסטי?
  4. האם הטמעתי את הסכמה על פי ההוראות וגוגל מפענח את הסכמה הזו כפי שהתכוונתי? השתמשו בכלי הזה של גוגל כדי לוודא.
  5. האם הסכמה שגוגל פיענח בסעיף הקודם תואמת ב-100% לסכמה שמוצגת לגולש?
  6. יש עוד שאלות שלדעתכם כדאי להוסיף פה? רשמו לי בתגובות.

עניתם "כן" לכל השאלות בצ'קליסט? מעולה, הטמעתם פירורי לחם כמו שצריך באתר שלכם - המשיכו וחזרו על הפעולות בעבור כל דף שתוסיפו לאתר בעתיד וכך תוכלו לרתום את הכח של פירורי הלחם לטובתכם ולהרוויח נקודות נוספות בקידום האתר.

תגובה אחת
תמונת פרופיל יוסי
יוסי
12/03/20
אחלה כתבה!
לא תשאירו מילה טובה?

זה הדיל: כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם, אבל קישור לאתר שלך כן!